جراحی بینی (Rhinoplasty)

جراحی بینی (Rhinoplasty) , انواع روش‌ های جراحی بینی , عوارض عمل بینی , جراحی زیبایی بینی , جراحی بینی قیمت , بررسی هزینه های درمانی عمل زیبایی بینی:

جراحی بینی (Rhinoplasty)

جراحی بینی (Rhinoplasty) , انواع روش‌ های جراحی بینی , عوارض عمل بینی , جراحی زیبایی بینی , جراحی بینی قیمت , بررسی هزینه های درمانی عمل زیبایی بینی:

جراحی بینی (Rhinoplasty) , انواع روش‌ های جراحی بینی , عوارض عمل بینی , جراحی زیبایی بینی , جراحی بینی قیمت , بررسی هزینه های درمانی عمل زیبایی بینی:
هر ساله افرادی زیادی بینی خود را عمل می کنند تا شکل بینی خود را اصلاح کنند, این افراد جراحی بینی را به خاطر هدف های گوناگونی انجام می دهند که متداول ترین آنها عبارت است از بهبود فرم و عملکرد صورت , برطرف کردن مشکلات تنفس بینی, ناهنجاری‌ ها و آسیب های بدو تولد، یا برطرف کردن چین و چروک های بینی در افراد پیر. به نکته مهمی که باید در جراحی بینی توجه کرد این است که اگر جراحی بینی توسط یک پزشک متخصص انجام نشود ممکن است مشکلات تنفسی را به دنبال داشته باشد.

  • ۰
  • ۰

آنچه باید در یک عمل زیبایی بینی بدانیم

عمل جراحی زیبایی بینی که به رینوپلاستی نیز معروف است، جراحی ای است که در آن شکل بینی عوض می شود. دلیل انجام جراحی زیبایی بینی می تواند برای بهبود عملکرد بینی و یا بهبود ظاهر آن باشد. زمانیکه قرار است جراحی زیبایی بینی انجام دهید، جراح شما مواردی همچون ویژگی های بینی شما، پوست روی بینی و شکل احتمالی بینی در آینده را بررسی و تشریح می نماید. بخش بالایی بینی از استخوان و بخش پایینی بینی از غضروف تشکیل شده است. در عمل جراحی زیبایی بینی استخوان، غضروف، پوست و یا هر سه قسمت بینی تغییر پیدا می کند. قبل از عمل زیبایی بینی با پزشکتان درباره مزایا و معایب این جراحی و مناسب بودن و یا نبودن این جراحی مشورت نمایید.

بهترین سن برای عمل زیبایی بینی چه زمانی است؟

برای جراحی زیبایی یا جراحی پلاستیک بینی محدودیت سنی وجود دارد. جراحی بینی را تنها در صورتی می توان انجام داد که فرد رشد بینی و صورتش تکمیل شده باشد. در سنین زیر ۱۵ و ۱۶ سال رشد بینی و صورت کامل نشده و به همین علت، دستکاری روی بینی می تواند روی رشد صورت تاثیر منفی بگذارد. در داخل بینی غضروف هایی وجود دارد که به «غضروف های رشد» معروفند. این غضروف ها علاوه بر رشد بینی، روی رشد صورت هم تاثیر دارند. در صورتی که در سنین پایین، بینی دستکاری شود، ممکن است یک سوم میانی صورت رشد نکند، در حالی که پیشانی و چانه رشد می کنند؛ در نتیجه صورت حالت بشقاب مانند پیدا می کند. به طور کلی سن مناسب جراحی زیبایی بینی زمانی است که رشد بینی کامل شده باشد. این سن در پسران 15 تا 17 سالگی و در دختران 14 تا 16 سالگی است. (سه سال کامل پس از شروع عادت ماهیانه). در افراد مسن نیز محدودیتی وجود ندارد و اگر که فرد از سلامت جسمی و روانی برخوردار باشد حتی در دهه ششم زندگی نیز جراحی بینی نتیجه خوب در پی دارد.

وضعیت روحی چه تاثیری در انجام عمل زیبایی بینی دارد؟

بی تردید تأثیر بسزایی دارد. چه بسیار بیمارانی که پس از عمل باوجود نتیجه رضایت بخش، به دلیل مشکلات روحی-روانی، وسواس فکری یا شخصیت های متزلزل و بیش از اندازه تأثیر پذیر از دیگران، از نتیجه عمل خود ناراضی اند.شمار زیادی از افرادی که خواهان عمل بینی هستند، از نظر خود دلایل موجهی دارند، به مانند کسب موفقیت درتشکیل زندگی زناشویی، یافتن اعتماد به نفس بیشتر دربرخوردهای اجتماعی، جلب رضایت خانواده و دوستان. دراین مقطع باید ضمن ارزیابی بیمار به او گوشزد شود که از جراحی انتظاری غیرواقع بینانه دارند، از عمل صرف نظرکنند. همچنین لازم است که جراحی زیبایی درافرادی که دچار بحران های شدید روحی، اضطراب یا هیجان های ناپایدار هستند، به تعویق افتد.به طور معمول داوطلب مناسب عمل زیبایی بینی فردی است که از عمل انتظار واقع بینانه ای دارد و برای انجام عمل تحت فشار دیگران نیست و مهمتر آنکه انتظار تغییرات بزرگی رادر بهبود روابط فردی واجتماعی پس از عمل خود ندارد و قوی ترین دلیلش برای انجام جراحی بینی خشنودی شخص خود باشد.

چه خطراتی در حین عمل زیبایی بینی بیمار را تهدید می‌کند؟

همچون هر جراحی بزرگ دیگری، عمل جراحی زیبایی بینی نیز خطراتی از جمله خونریزی، عفونت و واکنش منفی به بیهوشی در پی دارد. سایر ریسک های مخصوص عمل زیبایی بینی شامل:
  • خونریزی بینی مکرر
  • مشکل در تنفس از طریق بینی
  • بی حسی همیشگی در اطراف و داخل بینی
  • امکان ناصافی بینی
  • درد، بی رنگی و یا ورم که ممکن است باقی بماند
  • جای زخم
  • سوراخ در تیغه جداکننده سوراخ های بینی

جراحی زیبایی بینی - عمل زیبایی بینی - عکس عمل زیبایی

مراحل عمل زیبایی بینی (راینوپلاستی) چیست؟

اصلاح‌ ناهنجاری و انحراف‌ تیغه‌ بینی‌ (سپتوپلاستی)
برداشتن‌ قوز استخوانی‌ و غضروفی‌.
ترمیم‌ نوک‌ بینی‌ مانند باریک‌ کردن‌ و بالا بردن.
شکستن و بریدن استخوان های بینی جهت‌ باریک‌ کردن‌ قسمت‌ فوقانی‌ و میانی‌ بینی‌.
افزودن‌ پیوندهای‌ استخوانی‌ و غضروفی‌ در موارد ضعف‌ حمایتی‌ اسکلت‌ بینی‌ یا دفورمیتی‌هایی‌ مانند بینی‌زینی‌ شکل.
دوختن پوست و گچ گیری.

انواع بینی‌ها از نظر ظاهری چگونه‌اند و پزشک جراح زیبایی چگونه و چه تغییراتی می‌تواند در آن اعمال کند؟

در زیر به برخی از ویژگی‌های اصلی متمایزکننده انواع بینی‌ها و تغییراتی که جراحان می‌توانند در فرم بینی شما ایجاد کنند، اشاره‌شده است.

نوک بینی نامتقارن
نوک بینی شما دقیقاً در انتهای ساختار بینی قرارگرفته است و در برخی از افراد، یک‌طرف نوک بینی متفاوت از طرف دیگر به نظر می‌رسد. به‌عنوان‌ مثال، یک‌ طرف بینی ممکن است بزرگ‌تر، کوچک‌تر، بالاتر، پایین‌تر یا دارای کمی انحراف به یک سمت باشد. از آنجاکه شکل نوک بینی شما تا حد زیادی وابسته به غضروف اصلی است، عدم تقارن در نوک بینی به‌طور معمول درنتیجه ژنتیک یا آسیب‌دیدگی بینی ‌ایجاد می‌شود.یک جراح زیبایی می‌تواند با انجام جراحی بر روی غضروف زیر نوک بینی تقارن را در هر دو طرف بینی ‌ایجاد کند.

بینی کج
بسیاری از مردم در تمام طول زندگی خود هرگز متوجه نمی‌شوند که دارای یک بینی کج هستند. این بدان دلیل است که بینی کج نقصی است که وقتی شما در آیینه نگاه می‌کنید واضح و مشخص نیست.به‌طور معمول، این نقص تنها زمانی آشکار می‌شود که افراد خود را در فیلم یا عکس می‌بینند. بینی کج ناشی از این است که استخوان‌ها و یا سپتوم بینی به شکل چهارگوش در پایین خط وسط صورت قرار نگرفته‌اند. درنتیجه، بینی طوری به نظر می‌رسد که گویی به یک سمت متمایل است. جراح زیبایی می‌تواند استخوان‌ها و سپتوم بینی را تغییر شکل داده تا بینی به‌طور دائم صاف شود.
برآمدگی نوک بینی
در افرادی که بینی‌ دارای برآمدگی بیش‌ازحد باشد، به نظر می‌رسد که فاصله نوک بینی از انتهای بینی بسیار زیاد است، به‌طوری‌که بینی نامتقارن به نظر می‌رسد. هنگامی‌که نوک بینی دارای فاصله زیادی از انتهای بینی باشد،‌ بینی بزرگ‌تر از آنچه که هست به نظر می‌رسد. دو راه برای اصلاح برآمدگی نوک بینی وجود دارد. راه اول، شامل بالا بردن پل بینی است به‌طوری‌که نوک بینی دیگر نامتقارن به نظر نرسد. گزینه دوم، شامل کم‌کردن برآمدگی نوک بینی است.

بینی پهن
برخی از افراد، احساس می‌کنند که بینی آن‌ها از روبرو و شاید از نیمرخ خوب به نظر می‌رسد،‌ اما چیزی که آنها را آزار می‌دهد، پهنی بودن بینی است و بنابراین آرزو می‌کنند که ای‌کاش بینی باریک‌تری داشتند.
اگر شما دارای یک بینی پهن هستید، عوامل متعددی وجود دارند که در نتایج موردانتظار شما از جراحی زیبایی بینی تعیین‌کننده هستند. اگر پوست اطراف بینی شما بسیار ضخیم باشد، جراح قادر به تغییر شکل بینی شما خواهد بود و شاید آن راکمی نازک‌تر کند، اما با توجه به ضخامت موجود پوست بینی، شاید نازک‌کردن بینی به‌اندازه‌ی دلخواه شما امکان‌پذیر نباشد. اما اگر پهنای بینی شما ناشی از ساختار استخوانی زیرین آن باشد، یک جراح پلاستیک معمولاً قادر به کاهش قابل‌توجه در پهنای بینی شما خواهد بود.

بینی بزرگ
اگر اندازه بینی شما به‌طورمشخص نسبت به‌صورتتان بزرگ است،‌ شما شانس بزرگی برای کوچک کردن بینی خود دارید. اغلب بینی‌های بزرگ دارای یک ساختار استخوانی زیرین هستند که تغییر فرم آن بسیار ساده می‌باشد. سایز بینی برخی از افراد ممکن است در طول زندگی افزایش یابد، مانند کسانی که به بیماری پیشرفته روزاسه مبتلا هستند. در چنین مواردی، تغییر شکل بینی از طریق جراحی پیچیده‌تر بوده و نوع تغییر شکلی که می‌تواند ایجاد شود، به‌احتمال‌زیاد محدود است.

در عمل زیبایی تا چه مقدار می‌توان بینی را کوچک نمود؟

نخست آن که زیبایی لزوما به معنای کوچکی نیست بلکه زیبایی بینی پیرو تناسب قسمت های گوناگون بینی و تناسب بینی با صورت فرد است. هدف جراحی زیبایی بینی بهبود وضعیت ظاهری است نه فقط کوچک کردن بینی. چه بسیار بینی هایی که با وجود اندازه های بسیار کوچک نه تنها بر زیبایی چهره چیزی اضافه نکرده اند بلکه تناسب کلی را هم از بین می برند. 
دوم آن که نوع بافت های بینی برای عمل جراحی بسیار حائز اهمیت است. بینی های با پوست ضخیم و بافت غضروفی بسیار بارزترین نمونه تاثیر بافت بینی بر نتیجه عمل است. این بینی ها برای جراحان کمی مشکل ساز هستند و با ضخامت پوست ظرافت های بینی را کم می کنند. تخصص جراح در این زمینه تاثیر به سزایی در نتیجه ی عمل خواهد داشت.
سوم آن که بینی باید تا حدی کوچک شود که موجب اختلالات تنفسی نشود. کوچک شدن بیش از حد اندازه سوراخ های بینی وبرداشته شدن بیش از اندازه بافت های استخوانی، غضروفی و پوست، امکان به خطر انداختن سلامت فرد در اثر مشکلات تنفسی را افزایش می دهد. جراح بینی با ارزیابی دقیق وضعیت داخل بینی پیش از جراحی، می تواند ریسک عوارض تنفسی را به حداقل برساند.

جراحی زیبایی بینی - عمل زیبایی بینی - عکس عمل زیبایی

افتادگی بینی به چه علت رخ می‌دهد؟

یکی از نکات مهمی که در این مساله موثر است، این است که در بینی از نظر آناتومی یک ساپورت (حمایت) وجود دارد، یعنی ما یک ماهیت اسکلتی در بینی داریم که باعث ارتباط اجزای مختلف بینی می‌شود؛ مثلا ناحیه نوک بینی، غضروف تیغه بینی و بافت‌های نرم که در قسمت پایین بینی هستند، در واقع با هم تعادلی را ایجاد می‌کنند که به بینی حالت پایداری می‌دهد. بعضی عوامل هم هستند که ممکن است بینی را دچار افتادگی کنند؛ مثلا عضلاتی که در بینی وجود دارند باعث می‌شوند در هنگام خنده، نوک بینی به سمت پایین بیفتد.

 حالا موقع جراحی، اگر حمایت آناتومی بینی برای حفظ موقعیت نوک بینی تضعیف شود، جراح ممکن است برش‌هایی در قسمت‌های حمایت‌کننده بینی ایجاد کند و این باعث می‌شود قسمت‌هایی از بینی پایین بیفتد و افتادگی نوک بینی ایجاد شود. ممکن است در هفته‌های اول، این مساله مشخص نباشد و بعد از چند ماه یا چند سال این مساله خودش را نشان بدهد. برای همین، جراحی‌هایی که در حقیقت با روش‌های کاهشی (کم کردن و برداشتن بافت‌ها) انجام می‌شود بیشتر نوک بینی را افتاده می‌کند و در درازمدت اگر چه ممکن است تورم‌های بینی نتایج کوتاه‌مدت را نشان ندهد ولی بعد از یک مدت که تورم‌ها می‌خوابد، به دلیل تضعیف ساپورت بینی، نوک بینی دچار افتادگی می‌شود. 


برای همین، امروزه در جراحی‌های مدرن بینی تلاش می‌شود از روش‌هایی استفاده ‌شود که این ساپورت بینی تقویت شود. در این روش‌های جدید سعی می‌شود که حداقل کاهش بافت‌ از بینی انجام شود و به جای آن، حداکثر تقویت بینی انجام می‌شود. برای همین،‌این روش‌ها در بسیاری از موارد مستلزم استفاده از پیوندهایی از بافت‌های خود بینی است که در قسمت‌های مختلف پایین بینی کار گذاشته می‌شود؛ مثلا در قسمتی از پایه بینی پیوند غضروفی کار گذاشته می‌شود که باعث افزایش استحکام بینی و جلوگیری از افتادگی بینی می‌شود.

تنفس بیمار پس از عمل زیبایی بینی به چه صورت است؟

به طور کلی اگر عمل جراحی زیبایی به درستی انجام شده باشد، تنفس فرد نه تنها دچار مشکل نمی شود، بلکه بهبود می یابد. بنابراین پاسخ به سوال فوق منفی است به شرطی کهدر حین جراحی، موارد زیر رعایت شده باشد

  • انحراف تیغه وسط بینی به طور کامل برطرف شده باشد.
  • دریچه های خارجی و داخلی بینی با استفاده از غضروفهای پیوندی تقویت و بازسازی شده باشند.
  • پولیپ ها و ضایعه های اضافی از بین رفته باشد.
  • کوچک سازی توربین ها و یا شاخک های بزرگ بینی به درستی انجام شده باشد.

اگر همه موارد فوق به درستی رعایت شده باشد، با وجود کاهش اندازه بینی، بعد از جراحی مشکل تنفسی به وجود نخواهد آمد. تنفس بیمار حتی بعد از جراحی زیبایی بینی بهتر هم می شود. ایجاد مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی، به تکنیک استفاده شده و میزان وقتی که جراح برای ترمیم دریچه های بینی صرف می کند بستگی دارد.

خوابیدن و بالا نگه داشتن سر پس از عمل بینی چگونه باید باشد؟

  • در مورد بالا بردن سر پس از عمل: تقریبا همه جراحان موافقند که در ۲هفته اول پس از جراحی بینی که سرتان را بالاتر از سطح قلب تان نگه دارید که معمولا معادل ۲تا ۳ بالش در زمان خوابیدن می باشدکه این اقدام باعث تسریع درکاهش ورم بینی و صورت می شود.
  • اما در مورد خوابیدن به پشت (طاقباز) یا به پهلوها: دلیل توصیه به خوابیدن به پشت پس از عمل جراحی بینی ، معمولا ترس و نگرانی از آسیب رساندن و جابجا شدن استخوانهای بینی در اثر چرخیدن های ناخودآگاه بیمار در زمان خواب است .
با اینکه جابجایی استخوان های بینی ناشی از چرخیدن حین خوابیدن بندرت گزارش شده است ، ولی بنظر منطقی می رسد که در ۱ تا ۲هفته اول پس از عمل، بیمار مستقیم به پشت بخوابد و برای پرهیز از گردش به طرفین در حین خواب چند بالش در ۲ طرفش قرار دهد تا با جوش خوردن نسبی استخوانها همان احتمال کم آسیب هم از بین رفته باشد.

هزینه جراحی بینی چه مقدار است؟

هزینه ی عمل جراحی زیبایی بینی ، در افراد مختلف متفاوت است؛ چرا که هر عمل به طور خاص برای یک نفر و بر اساس نیاز های زیبایی و عملکردی او، برنامه ریزی و انجام می شود. به این دلیل، مشاوره و ارزیابی با دکتر مرتبط، برای تخمین دقیق حداقل هزینه عمل بینی لازم است. به طور کلی هزینه عمل شامل موارد زیر است:
  • هزینه جراح
  • هزینه متخصص بیهوشی
  • هزینه های بیمارستان
به تمامی هزینه های ذکر شده، مالیات نیز اضافه خواهد شد.
اختلاف زیاد در قیمت و هزینه جراحی بینی انجام شده توسط جراح های مختلف، به علت اختلاف زیاد در تمامی هزینه های ذکر شده به وجود می آید.




  • ۹۸/۰۴/۱۶
  • sahab sahab

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی